OUT HOUSE

Sorry, this entry is only available in Čeština. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

 

Projekt “OUT HOUSE”– 2002, vznikl speciálně pro CMC architects. Jde o konceptuální práci, jejíž smyslem je otevření obsahu uzavřeného prostoru architektury směrem ven do exteriéru.

 

Po dohodě s architektem bylo určeno optimální místo na fasádě stavby pro umístění velkoplošné digitální tabule, propojené s kamerovým elektronickým zabezpečovacím systémem EZS uvnitř budovy. Tyto dva systémy mohou komunikovat prostřednictvím speciálního počítačového programu nebo konkrétní fyzické osoby (např. hlídače nebo vrátného). Kamery EZS snímají obraz uvnitř budovy a přenášejí jej na monitory ve vrátnici (recepci). Tímto způsobem je zajišťována kontrola vnitřního prostoru objektu ( chodby, kanceláře, schodiště, kantýna…). Zmíněný (“everyday, live, nonstop”) obraz je paralelně přenášen na velkoplošnou digitální tabuli.

Takto ovládaný billboard připomíná na první pohled reklamu přenášející nepřetržité klipy. Na pohled druhý však jde o “zvláštní” neklipovou, neakční projekci, bez přímého obsahu a jasného děje. Výsledný obraz není dokonce ani filmem nebo jakýmkoli video-záznamem. Jde v pravém slova smyslu o přímý přenos, který ukazuje stávající dění uvnitř administrativní budovy. Jeho každodenními protagonisty jsou běžní pracovníci kanceláří nebo návštěvníci areálu .

Kromě základní myšlenky otevřenosti mě rovněž zajímá specificky jemná poloha humoru vycházejícího z absurdity každodenní “rutiny” viděné na velké reklamní ploše. Např. píšící sekretářka u stolu, pohled do prázdné místnosti, kde se občas mihne postava v obleku, pohled do vestibulu na hovořící skupinku lidí a nic víc…

Velmi přitažlivá je pro mě rovněž představa o vrátném jako režisérovi, který volí, jaký obraz veřejnosti ukáže. Tento zaměstnanec (nejlépe důchodce) má možnost sledovat na několika monitorech každodenní události uvnitř budovy. On jediný má možnost vybírat, jaký z dějů veřejnosti ukáže.

V tomto konceptu vidím ne nepodstatnou symboliku. Mám na mysli otevřenost společnosti nejen v obecném smyslu, ale také ve smyslu konkrétním. Bude zajímavé, o kolik se posune vědomí určité skupiny obyvatel administrativní budovy, která může být permanentně pozorovatelná hlídačem – veřejností. Jde o možnost nemít co skrývat a navíc v přímém přenosu kdykoli, “cokoli” veřejně prezentovat. Reklamní tabule by měla být permanentně společnosti uvnitř budovy k disposici (mimo reklamních přenosů) k prezentaci osobních záležitostí a všemožných kreací. Je například možné přenášet na veřejnost narozeniny ředitele nebo uklizečky firmy atd… Možností je mnoho. Tento projekt je jen nástrojem, konceptem a možností. Obsahem ho může naplnit “obsah architektury”.

Další součástí projektu “OUT HOUSE” je – INFORMAČNÍ SYSTÉM

Základní myšlenka mého info. systému pro „Out house“ spočívá v převrácení obecně vžité představy o tom, že jeho podoba musí být schematicko-symbolická. Touto vžitou představou je názor, že čím jednodušší, schematičtější a stylizovanější symbol je, tím je i pochopitelnější a informativnější. Můj návrh je opačný. Místo symbolu reality nabízím popisný realismus. Tedy například – namísto běžně používaného symbolu WC na dveřích ( všem dobře známého panáčka či panenky ) – použití realistické technické fotografie zachycující týž prostor, který se objeví po otevření wc-dveří. Na fotografii může být navíc zachycena osoba užívající tento prostor. Jiným případem může být odkaz na rampu pro vozíčkáře – i zde je možné použít místo stylizovaného symbolu přehledná fotografie zobrazující reálného vozíčkáře používajícího rampu. V tomto duchu se tak i na všech ostatních dveřích použijí informační fotografie zachycující vždy konkrétní prostor nacházející se za dveřmi. Veškeré informační fotografie by měly být samozřejmě doplněny obvyklým odpovídajícím textem – kupříkladu “kancelář 23”, “kotelna”, “sklad”, “vrátnice”, “kuchyň”, atd…